
11 Nov Πώς θα γλιτώσετε από τους «σύγχρονους» απατεώνες
Είσαστε στο Tips & Tricks, μια συλλογή πληροφοριών, οδηγών και συμβουλών για το πώς μπορείτε εύκολα να αξιοποιήσετε στο έπακρο τα smartphones σας, τις εφαρμογές σας και πολλά άλλα.
Ολο και περισσότεροι ανυποψίαστοι πολίτες πέφτουν στα πλοκάμια των phishing, vishing, spamming, scamming και Wangiri. Αποτέλεσμα; Να χάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά από απατεώνες!
Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. συμβουλεύουν όσους έχουν δεχθεί τηλεφωνικές παρενοχλήσεις από αριθμούς του εξωτερικού, να ενημερώνουν την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας αλλά και τις Αρχές.
Phishing, vishing, spamming, scamming
Λέξεις που έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια και όλες έχουν κοινό παρονομαστή την επιχείρηση εξαπάτησης ανυποψίαστων πολιτών. Ο στόχος είναι η αφαίρεση προσωπικών στοιχείων και εν τέλει χρηματικών ποσών. Υπάρχουν οι συνήθεις μορφές τηλεφωνικής εξαπάτησης, όπως το πρόσχημα ότι συγγενικό πρόσωπο είχε τροχαίο, χρειάζεται χρήματα για έκτακτο χειρουργείο ή για την εξυπηρέτηση χρέους κ.ά. Όμως μία νέα, διεθνής μορφή απάτης, η επονομαζόμενη Wangiri (μέθοδος του ενός μόνο κουδουνίσματος) έχει κάνει την εμφάνισή της και στη χώρα μας.
Σε αυτή την περίπτωση, όπως σημειώνουν έμπειρα στελέχη των Αρχών, οι απατεώνες επιδιώκουν να καλέσουν οι πολίτες αριθμούς υψηλής χρέωσης. Συνήθως, δε, οι αριθμοί αυτοί ξεκινούν από κωδικούς χωρών του εξωτερικού, όπως 0035, 0040, 0044 και 0049. Οι επιτήδειοι που στήνουν τη συγκεκριμένη παγίδα δημιουργούν ένα σύστημα, μέσω του οποίου πραγματοποιούνται δεκάδες κλήσεις τυχαίων αριθμών. Κάθε κλήση ακούγεται μόνο μία φορά και στη συνέχεια εμφανίζεται ως αναπάντητη στο τηλέφωνο του παραλήπτη. Η κλήση συνήθως γίνεται σε εργάσιμες ώρες ή τη νύχτα, για να μειωθεί η πιθανότητα ο ανυποψίαστος πολίτης να απαντήσει. Οι χρήστες, βλέποντας τον αριθμό και θεωρώντας ότι είναι νόμιμη κλήση, καλούν ξανά τον αριθμό με αποτέλεσμα να γίνεται υψηλή χρέωση στον λογαριασμό του. Έτσι οι δράστες επωφελούνται οικονομικά. Όσο περισσότερο διαρκέσει η τηλεφωνική επικοινωνία, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η χρέωση.
Επαθλα
Σε κάποιες περιπτώσεις, η φωνή στην άλλη άκρη της γραμμής ενημερώνει τον ανυποψίαστο πολίτη πως κέρδισε κάποιο έπαθλο. Ωστόσο συχνότερα δεν ακούγεται το παραμικρό για αρκετά δευτερόλεπτα. Σε άλλες περιπτώσεις οι απατεώνες προσποιούνται τους τεχνικούς εταιρείας λογισμικού που, δήθεν θέλοντας να προστατέψουν τον υπολογιστή, το τάμπλετ ή το κινητό τηλέφωνο του υποψήφιου θύματος. Ζητούν να τους επιτραπεί να εγκαταστήσουν ειδικό λογισμικό και έτσι αποκτούν πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα, όπως αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, ΑΦΜ κ.ο.κ. Επίσης, έχουν δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε προσωπικές φωτογραφίες ή βίντεο. Εκβιάζουν στη συνέχεια τους κατόχους τους, προκειμένου να μη δημοσιεύσουν τα αρχεία.
Υπάρχουν και περιπτώσεις αγνώστων που τηλεφωνούν, προσπαθώντας να πείσουν τον αποδέκτη της κλήσης να επενδύσει χρήματα. Μάλιστα κατασκευάζουν εικονικό περιβάλλον, προκειμένου να πειστεί ο πολίτης ότι μπορεί να αυξήσει σημαντικά τα χρήματά του. Ενδεικτική της μεθόδου αυτής είναι η καταγγελία που πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με αυτή, πολίτης λάμβανε κλήσεις από δήθεν εταιρείες που προσέφεραν υπηρεσίες επένδυσης σε κρυπτονομίσματα. Και ενώ τους ζητήθηκε να σταματήσουν την επικοινωνία, εκείνοι επέμεναν χρησιμοποιώντας διαφορετικούς αριθμούς, επωνυμίες και λογότυπα εταιρειών. Οι αριθμοί έδειχναν πως οι κλήσεις προέρχονταν κυρίως από τη Βρετανία, με τον «σύμβουλο επενδύσεων» να μιλάει ελληνικά (κάποιες φορές σπαστά), λέγοντας ότι εκπροσωπεί επενδυτική εταιρεία. Ταυτόχρονα απέκρυπτε πεισματικά πώς βρέθηκαν στην κατοχή του τα στοιχεία του υποψήφιου θύματος.
Απειλές
Σε ιστοσελίδα όπου γίνονται αναφορές για «ενοχλητικούς τηλεφωνικούς αριθμούς» που κρύβουν παγίδες εξαπάτησης, μάλιστα, άλλος πολίτης ανέφερε χαρακτηριστικά για τον ίδιο αριθμό ότι αυτοί που καλούν, απειλούν πως, εάν δεν τους καταθέσεις χρήματα, θα συνεχίσουν την τηλεφωνική παρενόχληση.
Αυτή η πρακτική, γνωστή ως vishing –προέρχεται από τον συνδυασμό των λέξεων voice (φωνή) και phising («ψάρεμα»)– αποτελεί μια μορφή εξαπάτησης που έχει επίσης ως «δούρειο ίππο» το τηλέφωνο. Οι εγκληματίες/απατεώνες αναζητούν τρόπο να υποκλέψουν προσωπικά και οικονομικά δεδομένα από τους πολίτες, χρησιμοποιώντας κατά κανόνα τηλεφωνικούς αριθμούς από το εξωτερικό (κυρίως ευρωπαϊκές χώρες). Οταν ο παραλήπτης της κλήσης απαντήσει, ακούει στην άλλη άκρη της γραμμής κάποιον που, με διάφορα προσχήματα, προσπαθεί να τον πείσει να του δώσει πληροφορίες. Στόχος είναι να αποκτήσει πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό του.
Μαζικά mails
Οπως αναφέρουν τα στελέχη της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το «phishing» πραγματοποιείται συνήθως με την αποστολή μαζικών spam e-mails. Αυτά προέρχονται δήθεν από κάποια υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία, όπως τράπεζα, ηλεκτρονικό κατάστημα, υπηρεσία ηλεκτρονικών πληρωμών κ.ο.κ. Για να γίνουν πιστευτοί, δε, διαμορφώνουν τα μηνύματα κατά τέτοιον τρόπο ώστε να μοιάζουν με αυτά που στέλνουν οι τράπεζες. Χρησιμοποιούν λογότυπα των τραπεζών και κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος.
Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., άλλωστε, τονίζουν ότι οι επιτήδειοι απατεώνες βασίζονται στο γεγονός πως οι πολίτες-στόχοι είναι απασχολημένοι και βιαστικοί. Και άρα μπορεί να «πέσουν» πιο εύκολα στη διαδικτυακή παγίδα που τους έχουν στήσει. Σκοπός τους είναι να παραπλανήσουν τον παραλήπτη και να «ψαρέψουν» προσωπικά και οικονομικά δεδομένα. Για την επίτευξη του στόχου τους ζητούν από τον παραλήπτη να επισκεφθεί άμεσα ιστοσελίδα, στην οποία οφείλει να καταχωρίσει τα προσωπικά του στοιχεία. Με τον τρόπο αυτόν αποκτούν άμεσα πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό του ανθρώπου που εξαπάτησαν.
Επιπροσθέτως, η λέξη spam περιγράφει τη μαζική αποστολή μηνυμάτων, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail). Αυτά στέλνονται αδιακρίτως και στόχος του αποστολέα είναι να εξαπατήσει τον αποδέκτη και να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα που θα υποκλέψει (scamming). Το θέμα των μηνυμάτων ποικίλλει. Θα μπορούσε να είναι διαφημίσεις για εικονικές θέσεις εργασίας στο εξωτερικό, για χάσιμο βάρους κ.λπ.
Σε κάθε περίπτωση εξαπάτησης, στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. συστήνουν στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Και εφόσον έχουν δεχθεί τηλεφωνικές παρενοχλήσεις από αριθμούς του εξωτερικού, να ενημερώνουν την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας αλλά και τις Αρχές. Οι πολίτες θα πρέπει να αποφεύγουν να δίνουν τα στοιχεία τους. Ειδικά εάν πρόκειται για ευαίσθητα δεδομένα, όπως αριθμοί τραπεζικών λογαριασμών.
[via]